Dempers en
katalysatoren

Wat zijn de functies van dempers en katalysatoren

 

 

 

 

Dempers

Dan is er bij een uitlaat nog het verschil tussen reflectiedempers, een combinatie van reflectie en absorptie dempers en absorptie dempers. Hier de eigenschappen op een rijtje..

De reflectie demper,
laat geluidsgolven gedeeltelijk tegen elkaar wegvallen en haalt voornamelijk de diepe tonen weg. Het is belangrijk dat er door de buitenkant geen geluid kan ontsnappen. Een reflectie demper heeft als demping tussenschotten en dat geeft meer tegendruk en is het meeste effectief bij een laag toerental.

De combinatie demper,
wordt vaak gebruikt voor sportuitlaten. Ook hier is het belangrijk dat er aan de buitenkant geen geluiden kunnen ontsnappen, dit gebeurt meestal door meerdere lagen toe te passen aan de buitenzijde, soms zelfs met isolatie er tussen.

De absorptie demper,
is een geperforeerde pijp met eromheen een laag geluiddempende staalwol, basaltwol of glaswol en werkt voortreffelijk bij een hoog toerental. Deze absorbeert de scherpe tonen door de isolatie laag. Je kan de klank die over blijft goed beïnvloeden door de diameter van de geperforeerde pijp, de dikte van het absorptie materiaal en de lengte van de demper. Wel kunnen absorptie dempers op den duur weer meer geluid gaan maken, de wol is dan weggebrand. De betere versie is die met een vulling van glasfiber. Een race demper is gevuld met pure RVS wol.

Katalysatoren

De katalysator bevind zich voor in het uitlaatsysteem, vlak na de motor, onder de auto. deze verwijderd de schadelijke en giftige gassen uit de uitlaatgassen.

De uitlaatgassen van de motor bestaan voornamelijk uit:
1) Stikstof: De lucht die wij inademen bestaat voor 78 procent uit dit gas. Dit gas is dus niet schadelijk of giftig.

2) Koolstofdioxide: Dit gas ademen wij als mens zelf ook uit. Je zou zeggen dat het dan geen schadelijk gas is, maar dat is het toch wel. Het is de veroorzaker van het broeikaseffect. Het wordt door de industrie, door auto’s én door mensen uitgestoten.

 

 

 

 

3) Waterdamp: Dit gas ontstaat bij de ontbranding, doordat de waterdamp deeltjes (H) zich combineren met zuurstofdeeltjes (O).

De functie van de katalysator is dus voor het terugbrengen van de schadelijke uitlaatgassen als koolmonoxide ( CO) en koolwaterstoffen (HC). Dit zijn de stoffen die in het uitlaat gas die niet volledig verbrand zijn. Daarnaast reduceert de katalysator het roet tot 40%.

De reductie-katalysator,
Deze verminderd de hoeveelheid van schadelijke en giftige gassen. Het is een plaat met een honingraat-patroon erin. Deze vormen kanaaltjes die van binnen bedekt zijn met edelmetalen, zoals platina of palladium. (Dit zijn de eigenlijke stoffen die een reactie veroorzaken; de katalysatoren) De reductie-katalysator werkt als volgt..
In de auto vind een ontbranding plaats die niet helemaal goed gaat. Hierbij ontstaan giftige en schadelijke gassen. Voordat deze de auto echt verlaten komen deze gassen langs de katalysator. Bijvoorbeeld stikstofoxide.Het edelmetaal in de kanaaltjes van de katalysator grijpt twee moleculen stikstofoxide (dus 2 keer een molecuul NO) vast en haalt ze uit elkaar. Je krijgt hierdoor dus 2 keer de ‘N’ en 2 keer de ‘O’. Het edelmetaal zorgt er dan voor dat de ‘O’-tjes en de ‘N’-etjes paren vormen (‘O 2’ en ‘N 2’)

Hierboven heb je kunnen lezen dat stikstof een onschadelijk gas is en oxide, oftewel zuurstof, ook. Stikstof is ‘N 2’ (2 keer de ‘N’) en zuurstof is ‘O 2’ (2 keer de ‘O’). De katalysator heeft er dus voor gezorgd dat twee moleculen van een schadelijk gas, twee moleculen van een onschadelijk gas worden.

De oxidatie-katalysator,
Deze vermindert de uitstoot van koolstofmonooxide en koolwaterstoffen. Dit onderdeel is hetzelfde opgebouwd als de reductie-katalysator en heeft ook platina of palladium als katalysator. De reactie die deze katalysator veroorzaakt, werkt hetzelfde als de reductie-katalysator, alleen hier pakt hij steeds twee keer CO (koolstofmonooxide)en één keer O 2 (zuurstof).

Deze zuurstof komt als volgt in de katalysator: Voordat zuurstof in de motor komt, vertelt een zuurstofsensor dat een deel daarvan naar de katalysator moet, en die zuurstof wordt bij de oxidatie-katalysator toegevoegd.